wtorek

8 dzień stycznia


Jak pisałam tutaj, pewnego poranka mój umysł postanowił, że trzeba się dowiedzieć "czy małpy lubią banany". Na szczęście mamy internet, a w internecie wszystko wiedzącą Ciotkę G.(oogle). Zapytałam się, dowiedziałam się i wiedzę Wam przekażę, ale nie tak od razu. Najpierw opowiem co powiedziała Ciotka G. o małpach.

Małpy

Dzikie małpy spotyka się w obu Amerykach, w Azji, w Afryce, a nawet w Europie, ale tylko na Gibraltarze. Niezłym zaskoczeniem dla mnie było, gdy przeczytałam, że cykl menstruacyjny u małp trwa cztery tygodnie, że nie ma sezonowości urodzeń i samica z reguły ma tylko jedno młode. Nie wiem, czy tak u wszystkich małp; albo nie było napisane, albo coś przeoczyłam.
Oczywiście, o tym że wg Darwina homo sapiens - człowiek myślący, czyli taki jak Wy i ja, wyewoluował właśnie od małpy wiedziałam i podejrzewam, że wszyscy o tym pamiętają. Ale informacja, że nazwę homo sapiens wprowadził niejaki Linneusz, żyjący w XVIII wieku naukowiec, była dla mnie zaskoczeniem. Nie wiem dlaczego, ale do tej pory myślałam, że to Darwin nadał człowiekowi współczesnemu taką nazwę. Przyznaję się bez bicia - nie uważałam na lekcji biologii.
Ze szkoły jednak coś zostało: pamiętam, że naukowcom wówczas brakowało „ogniwa”, które łączyłoby (ewolucyjnie) małpy i ludzi. Nie wiem, czy od tamtego czasu ktokolwiek znalazł Brakujące Ogniwo. Jeśli nie, to proponuję rozejrzeć się w okolicy, może pooglądać telewizję. Na pewno jakieś się znajdzie.
Ciotka G. powiedziała mi też kilka innych ciekawostek, którymi się z Wami chętnie podzielę.

Małpa małpie nie równa.

  • Małpy (w znaczeniu zoologicznym) dzielimy na szerokonose, wąskonose zwierzokształtne i wąskonose człekokształtne.
  • Małpa to urządzenie zaciskowe stosowane przez osoby, które lubią się wspinać (czy to w ramach sportu, czy z racji wykonywanego zawodu).
  • Małpa to znak, który zastępuje angielskie "at" i wygląda tak: @. Tej małpy używa się nie tylko w adresach poczty e-mail, lecz również gdy jest potrzeba wskazania np. czasu spotkania: "party @ 7pm" [tł.: impreza o 7mej wieczorem].
  • Małpa to również kobieta, która pewność siebie okazuje w niewybredny sposób - najzwyczajniej jest wredna.

Mówi się też o małpiszonach, ale nie wiem czy to małpy, czy nie – takie małpiszony to:
a – osoby, które się wygłupiają, żeby się przypodobać innym, zrobić na kimś wrażenie, zwrócić na siebie uwagę;
b – w tym wypadku nie do końca jestem pewna, ale być może tak nazywane są stare małpy (w znaczeniu wredna kobieta).

Ja sobie  na jeden dzień robię przerwę. Będę mieć czas, żeby się rozejrzeć i poszukać Brakującego Ogniwa. Być może znajdę, opiszę i na jakiegoś Nobla się załapię. (Chyba spróbuję na wyprzedażach, tam ich będzie najwięcej)
Następnym razem będzie o bananach, ale póki co proszę o „trochę więcej” odpowiedzi na pytanie:
Czy myślisz, że małpy lubią banany?
Ale komentarze mogą dotyczyć również innych tematów. W końcu jesteśmy ludźmi, a człowiek nie samym bananem żyje.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jako, że ostatnio trochę spamu się pokazuje, postanowiłam, że zanim się komentarz pokaże na stronie to go najpierw sprawdzę. Taka sytuacja. Pozdrawiam ciepło. Brydzia.